اتفاقی که در سینمای نفتی ما نمی افتد / یک گزارش جالب در "کافه سینما": اين 8 فيلم افتضاح، سازندگانشان
شما در کافه سینما هستید

کافه سینما-آرش خیروی: این ورشکست کردن کمپانی البته، اتفاقی که هیچ وقت در کشور ما نمی افتد. چون معمولا پول از جیب تهیه کننده نیست! به هر حال در دنیای سینما فیلم‌های زیادی وجود دارند که با وجود بد بودن، به فروش قابل توجهی دست یافته‌اند. اگرچه کیفیت شاخص خوبی برای خوب دانستن یک فیلم است اما شاید برای بسیاری از استودیوها و کمپانی‌های فیلمسازی کسب رتبه‌های بالا در جدول فروش از کیفیت فیلم‌هایشان اهمیت بیشتری داشته باشد.

alt

بدترین قسمت این ماجرا هم احتمالا ساخت فیلم‌های بدی است که در گیشه هم شکست می‌خورند در حالی که هزینه هنگفتی صرف ساخت آن‌ها شده اشت. در این‌جا لیستی از 9 فیلم داریم که با وجود هزینه زیادی که برای ساختشان صرف شده است، آن‌قدر فیلم‌های بد و بی‌کیفیتی از کار درآمده‌اند که در گیشه شکست وحشتناکی خوردند و سازندگان خود را در آستانه ورشکستگی قرار دادند. فهرست فیلم ها را در کافه سینما بخوانید:

alt

دروازه بهشت (یونایتد آرتیستز)   Heaven's Gate
«مایکل چیمینو» تازه برای فیلم شاهکار «شکارچی گوزن» موفق به دریافت جایزه اسکار شده بود و استودیوهای فیلمسازی زیادی به دنبال همکاری با او بودند. به نظر می‌رسید او حالا دیگر توانایی و اعتماد به نفس لازم برای ورود به سینمای پیچیده و حماسی را داشته باشد. پروژه بعدی او وسترنی بلندپروازانه به نام «دروازه بهشت» با شرکت «کریس کریستوفرسن» و «کریستوفر واکن» بود که به‌خاطر حاشیه‌هایی که در زمان ساخت ان به وجود آمد بسیار جنجال ساز شد. از جمله این حواشی رفتار دیکتاتورگونه «چیمینو» در پشت صحنه و بیشتر شدن هزینه و زمان ساخت فیلم خیلی بیشتر از پیش‌بینی‌ها بود. این فیلم ۴ ساعته که بعدا به ۱۴۹ دقیقه کاهش پیدا کرد، در برابر هزینه ۴۴ ميليون دلاری تنها ۳٫۴ میلیون دلار فروخت و ضرر مالی جبران ناپذیری را به «یونایتد آرتیست» تحمیل نمود. این استودیو فیلمسازی ورشکست شد و تا سال ۲۰۰۶ که «تام کروز» آن‌را احیا کرد نتوانست بر روی پای خود بایستد.

alt

تایتانیک را بالا بیاورید (آیتی سی اینترنینمنت)  Rais the Titanic
طعنه‌آمیز است که بگوییم فیلمی که درباره از آب بیرون کشیدن تایتانیک است، چطور باعث غرق شدن استودیو فیلمسازی «آیتی سی اینترتینمنت» و کمپانی فیلمسازی بریتانیایی  حامی آن شده‌است. مدیر این استودیو  «لو گرید»، در زمان ساخت فیلم از هزینه‌های فراوانی که روزبه‌روز به دلیل پیچیدگی و سختی ساخت ماکت تایتانیک در ابعاد بزرگ به وجود می‌آمد، اظهار نارضایتی می‌کرد. اگرچه فیلم مورد انتقاد بی‌رحمانه از سوی بسیاری، از جمله نویسنده کتابی که بر مبنای ان ساخته شده بود، یعنی «کلایو کاسلر» مواجه شد، اما آن‌چه باعث نابودی «آیتی سی» شد، فروش وحشتناک فیلم در گیشه بود. «تایتانیک را بالا بیاورید» تنها توانست ۲ ميليون دلار از ۲۰ ميليون دلار بودجه ای که برایش هزینه شده بود، بازگرداند. «گرید» خود را بازنشسته کرد و حق امتیاز این استودیو هم به کمپانی یونیورسال فروخته شد.

alt

جزیره قاتل (کارولکو پیکچرز)  Cuttroat Island
در تاریخ فیلمسازی استودیو (کارولکو پیکچرز)، ترکیبی از تصمیمات اشتباه و بدشانسی دیده می‌شود. برای مثال ان‌ها در فیلم صخره نورد یک سرمایه‌گذار جزء بودند و پس از این‌که این فیلم به فروشی خیره‌کننده دست پیدا کرد، سهم کمی از این سود نصیبشان شد. اما بدون تردید بدترین تصمیم آن‌ها تلاش برای ساخت پروژه ماجراجویانه دهشتناک »جزیره قاتل» بود. از آن بدتر زمانی بود که «مایکل داگلاس» حاضر به ادامه همکاری با آن‌ها نشد و بنا به دلایلی استودیو «متیو ماندین» گمنام را در کنار «جینا دیویس» که خود پس از شکست‌های فراوان در حال بازیابی بود به کار گرفت. خود استودیو هم پیش بینی می‌کرد که بودجه ۹۸ ميليون دلاری صرف شده برای این فیلم باز نخواهد گشت. به همین دلیل یک ماه پیش از اکران اعلام ورشکستگی کرد و فیلم در گیشه چیزی حدود ۱۰ ميليون دلار فروخت.

alt

فانتزی نهایی: ارواح درون (اسکوئر پیکچرز)  Final Fantasy:The Spirits Within
اولین فیلم استودیو «اسکوئر پیکچرز» که سه سال مخفیانه در حال ساخت آن بودند، تبدیل به شکست بزرگ این غول بازی‌ساز شد. فانتزی نهایی: ارواح درون با آن تصاویر خیره‌کننده از لحاظ بصری بسیار مورد تحسین و توجه منتقدین و متخصصان قرار گرفت. اما خط داستانی و ماجراهای آن چیزی بود که به ان انتقاد و خسته‌کننده توصیف شد. تماشاگران هم همین نظر را داشتند و به فیلم روی خوش نشان ندادند. به طوری که تنها ۸۵  دلار از بودجه هزینه شده ۱۳۷ ميليون دلاری آن بازگشت. مشکل بزرگ «اسکوئر پیکچرز» این بود که آن‌ها به درستی بودجه‌ای را که برای این پروژه بلندپروازانه نیاز داشتند نمی‌دانستند. تخمین اولیه آن‌ها ۷۰ ميليون دلار بود اما مجبور شدند تقریبا دو برابر آن هزینه کنند. پس از مدتی که این استودیو برای «انیماتریکس» کار کرد، منحل شد.

alt

تایتان (فاکس انیمیشن استودیوز)  Titan
این انیمیشن اصلا فیلم خوبی نیست و نتیجه فروشش در گیشه در برابر هزینه تولید آن، کاملا نشان می‌دهد محبوب هم نشده است. ۳۶ ميليون دلار فروش در برابر ۷۵ ميليون دلار هزینه. اما مشکل اصلی در بازاریابی برای فیلم بود. «فاکس» هیچگونه ایده‌ای برای جذب مخاطب و هیچ جامعه آماری برای شناسایی آن‌ها نداشت. و نتیجه‌اش این شد که مخاطبین مطمئن نبودند برای دیدن چه فیلمی به سینماها بروند. نتیجه این شکست اخراج هزاران کارمند این استودیو و تعطیلی بخش انیمیشن «فاکس» بود.

alt

لونی تیونز:بازگشت به صحنه (وارنر برادرز) Loony Tunes: Back in Action
پس از شکست تجاری «غول آهنی» و «اوسموسیس جونز»، بخش انیمیشن کمپانی وارنر، با تشکیل تیمی جدید برای ساخت یک انیمیشن بر اساس قهرمانان «لونی تیونز» آماده شد. علی‌رغم محبوبیت فراوان شخصیت‌های فیلم، دوباره این محصول از وارنر، نقدهایی متفاوت دریافت کرد و شکستی دیگر نصیب آن نود. ۶۸ ميليون دلار در برابر بودجه ۸۰ ميليون دلاري برای ساخت، رقمی ناامید کننده است. نتیجه این اتفاق این بود که دیگر جمع قهرمانان «لونی تونز» که به تازگی دور هم جمع شده‌بودند از هم پاشید و بخش انیمیشن کمپانی نیز منحل شد.

alt

زمين ميدان جنگ (فرانشيز پيكچرز) Battelfield Earth
اين فيلم به هزار و يك دليل شكست سنگين تجاري خورد و باعث ورشكستگي استوديو خود شد. اما پس از فروش ضعيف ۲۹ ميليون دلاري در برابر ۴۴ ميليون دلار هزينه، اف بي آي وارد عمل شد و شروع به تحقيق درباره گردش مالي استوديو «فرانشيز» در جريان توليد فيلم كرد. آن‌ها مضنون بودند كه استوديو رقم هزينه توليد را بسيار بيشتر از ان‌چه هست به سرمايه‌گذاران اعلام كرده باشد تا از اين راه پولي به جيب بزند. اين ماجرا پس از اين به وجود امد كه «اي جي اينترتينمنت» كه از سرمايه‌گذاران همراه «فرانشيز» بود، اعلام كرد كه سهم ۷۵ ميليون دلاري خود را در جريان ساخت پرداخت كرده كه تنها ۳۱ ميليون دلار ان جبران شده‌است. در اين جنگ حقوقي سرانجام «اي جي اينترتينمنت» پيروز  و «فرانشيز» محكوم به پرداخت خسارت ۱۲۱٫۷ ميليون دلاري به استوديو شاكي شد. خوب معلوم است كه ديگر چيزي از «فرانشيز» باقي نماند.

alt

قطب نماي طلايي (نيو لاين سينما) The Golden Compass
«نيو لاين سينما» بسيار بر روي اين فيلم حساب باز كرده بود و قصد داشت با دنباله سازي پياپي، سود خوبي عايد خود كند. اما سرنوشت برنامه ديگري براي آن‌ها داشت. چرا كه فروش جهاني فيلم رقم ضعيف ۱۸۰ ميليون دلار در برابر هزينه ۳۷۲  دلاري آن شد و اگر نگاهي به فروش ۷۰ ميليون دلاري ان در امريكاي شمالي بيندازيم، به عمق فاجعه پي خواهيم برد. يكي از پر اميدترين و پرهزينه‌ترين پروژه‌هاي اين كمپاني تبديل به شكستي مهيب براي آن شد و پاياني بر كار آن‌ها بود. پس از آن «نيو لاين سينما» در «وارنر برادرز» ادغام شد و ثابت شد كه صنعت فيلمسازي بسيار بي وفاست.

كافه سینما / آرش خيروي به نقل از سايت خارجي فرهنگ تماشا




:: موضوعات مرتبط: خبری , ,
:: برچسب‌ها: بازیگر زن , تایتانیک , اب , تایتان ,
|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
مطالب مرتبط با این پست
نظر خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:


آخرین عناوین مطالب